Basisschool Ds. W.E. den Hertogschool

Ds. W.E. den Hertogschool, samen ontdekken wie je bent

Ds. W.E. Den Hertogschool
“Thuis op Ds. W.E. den Hertogschool”

Basisschool 2-12

Bij ons ontdekken kinderen van 2½ tot 12 jaar wie ze zijn en wat ze kunnen. In een veilige, stimulerende omgeving leren ze niet alleen lezen, rekenen en schrijven, maar ook samenwerken, zelfstandig denken en verantwoordelijkheid nemen. Vaardigheden die hen voorbereiden op de wereld van vandaag én morgen.

Een doorgaande lijn

Onze school is een basisschool 2-12. Dat betekent dat de peuterschool volledig onderdeel is van onze basisschool. De directeur is verantwoordelijk voor zowel de peuters als de kleuters, en de pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken vanuit dezelfde visie. De programma’s sluiten op elkaar aan, zodat kinderen soepel doorstromen en zich evenwichtig ontwikkelen.
Spelenderwijs leren staat centraal in de onderbouw, want jonge kinderen leren het best door te spelen.
Lees meer over ons onderwijs.  

Ons onderwijs

Historie

Onze school is sinds 1881 gevestigd in de Haagse wijk Loosduinen en is ontstaan uit de protestants-christelijke traditie, waar we veel waarde aan hechten. Dat zie je terug in de manier waarop we met elkaar omgaan. Door ons lange bestaan mogen we veel generaties van families ontvangen. Dat vinden we erg bijzonder.

Van maart 1925 tot en met oktober 2014 zaten we in ons vorige schoolgebouw. Na een fijne tijd op onze ‘noodlocatie’ op het Cantateplein, werd op 2 november 2016 ons mooie nieuwe schoolgebouw feestelijk geopend. Om de herinnering aan het oude gebouw in ere te houden, hebben we verschillende elementen uit het gebouw een plekje gegeven in de nieuwe school. Het oude glas-in-loodraam en de oude gevelstenen hangen bijvoorbeeld in een van onze trappenhallen. En ook de oude gevelbelettering is verwerkt op de gevel van het nieuwe gebouw.

Peuterschool

Peuters leren door te spelen, te ontdekken en door zelf te doen. Op onze peuterschool kan uw kind in een veilige en vertrouwde omgeving fijn spelen en vriendjes maken. Wij werken met verschillende thema’s die kinderen motiveren tot spelen en het opdoen van nieuwe ervaringen. Dat doen we met uitdagend speelmateriaal, het juiste aanbod en persoonlijke aandacht van onze pedagogische medewerkers. De leermethoden van de peuters en kleuters zijn op elkaar afgestemd waardoor er een doorgaande leerlijn ontstaat. Dit biedt een goede en vertrouwde overgang van uw kind naar groep 1.

Peuters van 2½ tot 4 jaar zijn van harte welkom om twee of vijf keer per week bij ons te komen spelen. Wij zijn iedere morgen geopend van 08.30 tot 11.30 uur, op woensdag van 08.30 tot 12.30 en op maandag, dinsdag- en donderdagmiddag van 12.15 tot 15.15 uur. Op een dagdeel komen maximaal zestien peuters bij ons op de groep.

Leest u hier het inspectierapport van de peuterschool W.E. den Hertog. 

Missie; Samen ontdekken wie je bent

Kwalitatief goed en betekenisvol onderwijs, daar staan we voor. We leggen een stevige basis in taal, lezen en rekenen en dat doen we in een veilige en stimulerende omgeving waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. 
Onze betrokken leerkrachten begeleiden de leerlingen in hun persoonlijke ontwikkeling; samen ontdekken wie je bent. 

Visie; talenten ontdekken en gebruiken

Wij willen kinderen helpen groeien tot zelfbewuste en betrokken mensen. Kinderen leren bij ons niet alleen rekenen en taal, maar ook om zelfstandig te werken, samen te leven en fouten te durven maken. Iedereen is anders, en dat vinden we juist mooi. We dagen kinderen uit om hun talenten te ontdekken en te gebruiken. Zo zorgen we samen voor een goede basis voor de toekomst. 

Ds. W.E. Den Hertogschool

Veiligheid, ontwikkeling en ruimte

Onze kernwaarden – Veiligheid, Ontwikkeling en Ruimte – zie je overal terug. In de klas, op het plein en in de manier waarop we met elkaar omgaan. We werken met duidelijke afspraken en gebruiken de methode Vreedzaam, zodat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Nieuwsgierigheid krijgt bij ons de ruimte, binnen een stevige basis. Samen met ouders, leerkrachten en partners in de buurt bouwen we aan een school waar kinderen tot bloei komen.

Veilig

Op onze school zorgen we voor een veilige omgeving met duidelijke afspraken en een sterke onderlinge verbondenheid. Met de sociaal emotionele methode Vreedzaam leren leerlingen omgaan met elkaar, verantwoordelijkheid nemen en respectvol zijn. Leerkrachten zijn betrokken en bieden extra steun waar nodig. 

Ontwikkelen 

Ontwikkeling betekent bij ons meer dan kennis: we werken aan zelfstandigheid, sociale vaardigheden en eigenaarschap over het leerproces. Leerkrachten begeleiden en dagen uit met positieve en hoge verwachtingen.

Ruimte 

Op onze school is er ruimte om jezelf te zijn. Ieder kind krijgt de kans om interesses en talenten te ontdekken. Er is vertrouwen om te leren, fouten te maken en creatief te denken.