In de praktijk

Ds. W.E. den Hertogschool, samen ontdekken wie je bent

Ds. W.E. Den Hertogschool
“Waardevol en goed onderwijs voor een goede basis”

In de praktijk

De Christelijke kernwaarden van SCOH staat bij de invulling van ons onderwijs centraal; betrokken, betrouwbaar, ontmoeting en verbinding. We geven goed onderwijs vanuit heldere regels en een pedagogisch klimaat. Als moderne school gebruiken we recente methodes en werken we overal met digitale schoolborden en tablets als hulpmiddel. Het maakt dynamischer onderwijs mogelijk. We bieden de kinderen onderwijs in een veilige én uitdagende leeromgeving met aandacht voor ieder kind. Een omgeving waarin leerlingen basiskennis en -vaardigheden opdoen. De vakken rekenen en vooral taal en lezen de kern vormen de kern van ons onderwijs. Het legt de basis voor elke andere ontwikkeling en we besteden hier dan ook veel aandacht aan. 
Soms verloopt de ontwikkeling anders dan verwacht. Dan wordt er passende ondersteuning  aangeboden, zodat er inclusief onderwijs wordt aangeboden waarin elk kind zicht gezien en gesteund voelt. 

Digitale geletterdheid

Binnen ons onderwijs geven we steeds meer vorm aan digitale geletterdheid. We gebruiken de leerlijnen ‘digitale geletterdheid’ en ‘21e-eeuwse vaardigheden’ van Stichting Leerplan Ontwikkeling om invulling te geven aan de drie basisvaardigheden:

•    Praktische kennis en vaardigheden
•    Ontwerpen en maken 
•    De gedigitaliseerde wereld 
 

Ds. W.E. Den Hertogschool

Expliciete Directe Instructie

Goed onderwijs start met een goede instructie. Daarom geven we op onze school les volgens het EDI-model: expliciete directe instructie. 

Het is een aanpak die de leseffectiviteit verhoogt, zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij de leerlingen. 

We werken met vooraf gestelde doelen en controleren steeds of de leerling snapt wat de leerkracht onderwijst. Dit doen we bijvoorbeeld door te werken met wisbordjes, zodat niet één, maar alle leerlingen de vraag van de leerkracht kunnen beantwoorden. Doordat we onder andere op deze manier instructie geven, verhogen wij de betrokkenheid van de leerlingen.